2013 | het jaar van ongeplande reizen Inspiratie

2013 zou wat reizen betreft voor mij een rustig jaar worden. Na alle uitspattingen van de voorgaande jaren, kon ik het me dit jaar eigenlijk niet veroorloven om veel, vaak en ver op reis te gaan. Alleen een maand Maleisië stond op de planning – dat an sich is natuurlijk al best wel over de top – maar er volgenden een hoop spontane reisjes! 2013 | het jaar van ongeplande reizen.

Den Helder en Texel

The island of Texel, The Netherlands

Met Pasen maakte ik het eerste uitje van het jaar samen met Tris. We hadden zin om er even op uit te trekken en hadden toevallig samen een paar dagen vrij. Via Hotelkamerveilingen zochten we een een leuke bestemming uit en voor weinig belandden we in een simpel maar prima hotel in Den Helder. Hier verkenden hier met name het marine gebied rondom Willemsoord en gingen ‘s avonds lekker een hapje eten. De volgende dag stapten we op de boot naar Texel waar we met de bus het hele eiland hebben verkend. Onderweg mooie foto’s maken, musea bezoeken, door de haventjes wandelen, kopjes thee en Texels bier drinken. Idioot genoeg sneeuwde het!

Een dagje Muiderslot

Fun in the sun

Goede vriend Kevin had een tijdje terug zijn Bachelor diploma gehaald (inmiddels zelfs zijn Master) en dat vierden wij met een toepasselijk uitje naar het Muiderslot. Meneer is namelijk gek op ridders en kastelen, en nadat we vorig jaar met z’n 4-en in stijl door België hadden gefietst, werd het dit jaar een bezoekje aan het mooie Muiderslot bij Amsterdam. Het slot diende als paleis en als fort om de stad Amsterdam te beschermen. Behalve dat het gewoon mooi is gelegen aan het IJsselmeer, is er ook een hoop te beleven. Je kunt je verkleden als ridder of jonkvrouw, er zijn interactieve spellen en allerlei ridder wapens en outfits waren er tentoongesteld. Een prima dagje uit zo :).

Graubünden, Zwitserland

Graubunden mascotte

Mijn reis naar de regio Graubünden in Zwitserland was erg speciaal. Het was de allereerste persreis waar ik voor werd uitgenodigd en ik heb genoten met volle teugen! Nog nooit eerder was ik in dit mooie land geweest en nog nooit eerder was ik met een groep journalisten op pad. Het was een gezellige club, we beklommen de bergen naar de bron van de Rijn, zochten naar goud in de rivier, aten het lokale gerecht Capunz, bezochten een oud klooster, genoten van meerdere spa sessies, namen gezellig een after work borrel met z’n allen, dronk ik mijn 1e gin-tonic, genoot ik van de knusheid van de stad Chur en maakte ik kennis met het reizen per trein. Een uitgebreide informatie pagina aan de hand van mijn reis verscheen eerder op Verkeersbureaus.info.

Maleisië

Wild Orang Utan - Borneo
Afgelopen zomer maakte ik een reis met Tris en 2 vrienden die al een paar maanden in de planning stond en al meerdere keren van inhoud was veranderd. Na er maandenlang naartoe geleefd te hebben, maakten we een mooie rondreis door dit fotogenieke land. Van Kuala Lumpur naar het prachtige jungle land van Borneo, naar de kustplaats Kota Kinabalu, terug naar KL, gevolgd door Malakka en Tioman Island om weer te eindigen in Kuala Lumpur. Een maand waarin we beter kennis maakten met de moslim cultuur en zelfs bij locals thuis werden uitgenodigd om het einde van de Ramadan te vieren. We zagen prachtige apen waaronder wilde Orang Oetans! Speelden ontiegelijk veel potjes ‘Klootzakken’, had ik mijn allereerste kennismaking met het duiken en kwam ik er achter dat Azië mij tot nu toe minder trekt dan andere delen van de wereld.

Weekendje Drenthe

Kamp Westerbork

In het najaar werd er weer een spontaan weekendje weg gepland, dit keer met de familie van Tris. Met z’n allen doken we in een huisje in het Drentse landschap voor een weekendje gezelligheid, die-hard Catannen en een uitstapje naar Herinneringskamp Westerbork en in mijn geval last-minute scriptie stress. In Drenthe zagen we prachtige boerderijen, hadden we ontzettend takkeweer en werd ik voor de 2e keer gegrepen door de indrukken die  Westerbork op mij maakte. Hoewel er nu weinig meer van het kamp zelf te zien is, blijft het een bijzondere plek en ben ik blij dat ik die periode uit de geschiedenis niet mee heb hoeven maken.

Kerstmarkten in Berlijn

GendarmenmarktBerlijn

Eind november ging ik alweer op een spontaan persreisje en dit keer vertrok ik naar Berlijn. Alweer een bestemming waar ik nog niet eerder was geweest. Ik reisde solo dit keer en om mijn trip wat gemakkelijker te maken, las ik me in de trein alvast in dankzij de Tripadvisor app. Ik verkende de typische Duitse kerstmarkten, bezocht de Brandenburger Tor en Checkpoint Charlie en maakte kennis met een Airbnb appartement. Ook reisde ik alweer voor de 2e keer met de trein in plaats van de auto of het vliegtuig, een manier van reizen die ik steeds meer leer te waarderen.

Dublin

Trinity College Dublin - Daphne Groeneveld
Alweer zo’n spontane trip! De laatste trip van dit jaar was een citytrip naar Dublin, een kado dat ik kreeg voor mijn afstuderen. Ik schreef namelijk mijn scriptie over het imago van Ierland onder de Nederlanders en de invloed van fotografie. Zelf was ik nog nooit in Ierland geweest, maar ben er wel al jaren door gefascineerd. Een goed moment om kennis te maken. Mijn moeder en ik hebben de stad helemaal uitgeplozen. Zij was er 2 jaar geleden al geweest toen ze er de marathon liep en fungeerde eens een keer als mijn tourguide in plaats van andersom :). We bezochten The Long Hall Library bij Trinity College, gingen shoppen op o.a. Grafton Street, verwonderden ons aan de etalages van het chique Brown Thomas (een soort Bijenkorf), deden een uitgebreide kroegentocht, wandelden door het St. Stephen’s Green Park, bezochten spontaan de expositie van het World Press Photo, verkenden Dublin Castle en maakten als klap op de vuurpijl een uitje naar de prachtige en groene Wicklow Mountains.

2013 was een mooi jaar vol spontane reisjes, daar hou ik van! Komende zomer staat er alweer een prachtige reis op het programma, namelijk een rondreis door Amerika met een bezoekje aan mijn gastgezin! Verder hoop ik natuurlijk op nog meer van deze spontane reisjes! Hoe beleefden jullie 2013 en zijn er al mooie plannen voor 2014?

Happy Travels en al het goeds voor 2014! Tot dan! xoxo

Een 20-something met een enorme liefde voor reizen en schrijven. Woont in Den Haag, maar droomt er van om ooit in Londen te wonen. Gek op steden, het strand, wijn, fotograferen, geschiedenis en wintersport. Favoriete landen zijn: Engeland, Nieuw Zeeland & Peru

Comments

1. Fijn die spontane reizen! Bijna al mijn reizen van dit jaar werden ook spontaan gepland, alleen NYC stond al langer op de agenda. De rest werd binnen een paar weken geregeld, van bruiloft in India tot perstrips naar Frankrijk. 2014 ligt op een weekend cruisen in januari na nog helemaal open… dat belooft wat! :D Fijne jaarwisseling alvast!
    Natasja onlangs geplaatst…2013 in concertMy Profile

2. Wat een leuke reisjes! Dublin staat ook zeker nog op mijn lijstje :-)! Ik vertrek morgen naar Israel en in ‘t voorjaar naar Uganda & Rwanda. En verder laat ik graag verrassen :-)!

3. Wat een leuke tripjes! Spontane tripjes zijn leuk hè? Ik doe ze eigenlijk te weinig, alleen Düsseldorf en Winterberg waren redelijk spur of the moment. Voor komend voorjaar zit ik ook al weer helemaal volgeboekt haha!
    Explorista onlangs geplaatst…Review: Lonely Planet Traveller (+ Winactie!)My Profile

4. Superleuk overzicht! Spontane tripjes zijn fijn. Op naar weer een mooi nieuw reisjaar!

5. Wat heerlijk, die spontane reisjes. En wat een mooie trips maakte je! Een leuk en gevarieerd reisjaar. Op naar prachtige ervaringen in 2014. Altijd leuk om jouw reisverhalen te lezen, dus ik blijf je graag volgen. Fijne jaarwisseling en veel goeds en plezier in 2014. Hopelijk snel tot ziens!
    Marcella onlangs geplaatst…Paris for someone specialMy Profile

6. Dit biedt hoop, ik heb nog niks concreets gepland staan voor 2014 maar uit jouw jaar blijkt dat het dan alsnog leuk kan worden :-) Ik wens je veel mooie reizen dit jaar, gepland en ongepland!
    Sandra van Bijsterveld onlangs geplaatst…Dit was mijn 2013. Hoe wordt jouw 2014?My Profile

7. Wat een fijn reisjaar! En super leuk die persreisjes. Geniet ervan meis! En dat dit jaar je ook maar heel veel mooie tripjes mag brengen :)
    Michelle – Travel lifestyle.nl onlangs geplaatst…New Zealand: Sailing Northland (en over bloggen, wanderlust en meer van die dingen)My Profile

8. En dan is 2014 nu pas begonnen en heb je toch alweer de nodige tripjee en weekendjes op de rit! Waren we trouwens ook niet n weekendje naar maastricht geweest in mei/juni? :P