De 3 mooiste reizen Destinations

De meteorologische zomer van 2014 nadert haar einde maar Nederland waant zich in een heuse Indian Summer. Wat mij betreft de heerlijkste periode van het jaar, lekker nazomeren. Voor de rubriek It’s Summer O’Clock laat ik andere reizigers aan het woord over hun mooiste reizen. Vorige week nog, konden jullie lezen over de 11 highlights in Nieuw Zeeland van Marcella en deze week neemt mijn collega Loulou je mee op haar droomreis. Wat zeg ik, 3 droomreizen! Sit back and enjoy the ride.

Door Loulou van Luyt

Ondanks dat ik van mening ben dat elk land zijn speciale dingen heeft en ik erg onder de indruk ben van alles wat ik tot nu toe heb mogen zien en meemaken, wil ik jullie laten meegenieten van mijn 3 mooiste reizen. Mijn mooiste natuurreis, cultuurreis en dierenreis! Naast het feit dat het mooie landen zijn, zijn het landen die een speciaal plekje hebben gekregen door wat ik daar gevoeld, geproefd, gehoord en gezien heb. Deze herinneringen bleven mij bij. Zelfs na 8 jaar kan ik nog steeds bijna de geur ruiken die ik toen geroken heb, het gevoel krijgen alsof ik er gewoon weer net sta. Ik doe mijn ogen dicht en het lijkt alsof je in een 4D film zit. Je zit er weer midden in. Dat gevoel is wat deze reizen zo speciaal maakte. Welke landen dit zijn? Spitsbergen, Tanzania en Cambodja.

De spitse bergen van Willem Barentsz

Jaja, het eiland van Noorwegen heeft zijn naam te danken aan onze Willem Barentsz. We gingen naar Spitsbergen in de tijd dat 85 kinderen op een eiland bij Oslo doodgeschoten werden door Anders Behring Breivik, 2011. Met een knoop in mijn maag liep ik door de straten in Oslo, waar we de eerste dagen bleven voor we naar Spitsbergen vlogen. Overal lagen bloemen op de grond. Ongelooflijk. Toch moesten we deze gedachten opzij zetten en verder gaan. Verder naar Spitsbergen.

Een hele andere wereld als je er bent. Het is vooral erg leeg. Er wonen niet veel mensen (wat vrij logisch is). Een zomer bestaat daar uit 24 uur licht en in de winter is het daar 24 uur donker. Wij waren er in de zomer en ik moet zeggen dat het 24 uur per dag licht is  je een heel gek gevoel geeft! We stapten na een dag op ons expeditieschip van Ocean Wide Expeditions. Er wachtte mij een heleboel nieuwe belevenissen en ik had er op dat moment geen idee van. Ik zat op een boot, verder wist ik dat we misschien ijsberen konden gaan zien en dat mijn broertje en ik, op een gezin na, de enige kinderen waren. Verder moest het allemaal maar op me af komen. Het bizarre gebeurt al in de eerste 3 minuten dat we aan tafel zitten. We zitten naast Henry en Rian. Zij blijken uit Oosterhout te komen (het stadje naast onze stad, Breda). We blijken ze zelfs via -via zelfs te kennen!

De eerste avond zijn we bijna allemaal zeeziek. Het heen en weer bewegen van de boot was al erg toen we uit de haven voeren, maar helaas bleef het de hele avond zo wiebelig. Het is erg koud buiten dus een echte ‘zomer’ kun je het niet noemen. We varen rond om Spitsbergen en elke keer draaien we een fjord in die doodloopt op een gletsjer. De gletsjers zijn machtig mooi! Daar gaan we dan ook vaak heen met een zodiac (een rubberen motorbootje). Langs de gletsjers varen laat je zien hoe sterk de natuur is en wat het allemaal kan creëren. De gletsjers lijken van een afstandje wel te overzien maar als je er in een bootje naast vaart kijk je je ogen uit. Het is immens groot!

Meestal varen we naar een ‘strandje’. Hier landen we dan en maken een wandeling. Er zijn 3 verschillende wandelingen 1. easy, 2. middel en 3. hard. Er lopen twee gidsen mee per groepje aangezien er ook gewoon ijsberen rond lopen in het gebied. Beiden gidsen dragen een wapen mocht er een verkeerde inschatting gemaakt zijn en er een ijsbeer op ons afkomen, dan zijn we gelukkig veilig.

Als ik foto’s laat zien aan vrienden zullen zij zeggen: ‘Maar je ziet alleen maar gletsjers’. Ondanks dat je veel ‘dezelfde’ dingen ziet, zie je toch onwijs veel. Elke gletsjer is anders, ijssculpturen in het water in de vorm van je fantasie, bloemetjes, sneeuw, een oud dorpje waar ze vroeger de bekende walvissentraan opvingen en de walvissen slachten. Afschuwelijk maar toch is het spectaculair om tussen de botten te lopen. Het klinkt luguber omdat hier walvissen afgeslacht werden puur voor het vet van de walvis (walvissen traan).

Een ijskoude ervaring op Spitsbergen

De mooiste ervaring is wanneer je richting de Noordpool gaat varen en op de 79e breedtegraad champagne drinkt met alle mensen op de boot. Dit betekend dat je op nog maar 1000km van het Noordelijkste puntje bent! Een hele ervaring om als ijsbreker door het ijs heen te varen. Hier spotten we dan ook een ijsbeer met haar jonkie die leert springen. Geweldig!

Een dag later worden we in onze zodiac achtervolgd door zeeleeuwen. Op dit soort momenten kan ik me echt verbazen over de Chinezen die bij ons aan boord zaten. Ik geloof dat zij een heel SD kaartje volgeschoten hebben en aan al hun vrienden de foto’s zullen laten zien zonder dat ze de dieren met hun eigen ogen hebben gezien. Dit was niet de eerste keer dat het gebeurde natuurlijk. Een zeemeeuw die zij zagen, door het raam tijdens het eten, had ook zijn ‘moment of fame’. Schrik niet als ik zeg dat er zeker 800 foto’s werden gemaakt van die ene vogel! Ongelooflijk!

Mijn Cambodjaanse vrienden

Van het koude Spitsbergen naar het warme Cambodja. De eerste verre reis die ik maakte in combinatie met Thailand. We gingen per trein, lokale trein, van Thailand naar Cambodja. Een leuke ervaring om zo tussen de locals te zitten. Als meisje van 10 werd ik daar al verkering gevraagd door een Thaise jongen van 16. Hij vond mij zo mooi omdat ik blond haar had. Hoor je vaak als blondine in een Aziatisch land omdat ze daar natuurlijk geen blond haar kennen. Communiceren met handen en voeten, geweldig! Eenmaal aangekomen op de grens merk je ineens hoe arm ze hier in Cambodja zijn, veel armer dan in Thailand. Maar ook al zijn ze arm, ze lachen allemaal.

Ze hebben een zware geschiedenis, mooie monumenten en prachtige tempels! We verbleven in Siem Reap waar we de bekende Ankor Watt bezochten. Dit is de mooiste tempel die ik ooit heb gezien! Zó groot en de hele tempel wordt overspoeld door bomen. Overspoeld door bomen zul je wel denken. Het is echt zo. De wortels van de bomen groeien over de tempel heen. Een onwijis gaaf effect heeft dit, op deze manier zie je ook hoe sterk de natuur eigenlijk is. Ik kan me nog goed herinneren dat we in Siem Reap onze eigen TukTuk chauffeurs hadden. In die tijd kenden ze niet veel toeristen die met kinderen weg gingen, vandaar dat ze ons maar bleven volgen! Ze brachten ons overal heen en wachtten dan ook tot we weer terug waren. Ze genoten zichtbaar van de tijd met de ‘Europeanen’.

Van Siem Reap zijn we met de boot vertrokken naar Phnom Penh. Deze boot voer over de Tonle Sap rivier langs huizen van Cambodjanen. Wij zaten in een snelle mooie boot terwijl de Cambodjanen op houten bootjes bijna verzonken. Een rare gewaarwording om zo als het ware in de tuin van de Cambodjanen te varen. Binnen 5 uur waren we op onze tweede bestemming in dit prachtige land. Helaas vaart deze boot niet meer, maar het was een hele ervaring! Daar stond mij nog veel meer te wachten…

Vrienden maken in Cambodja

Onze gids stond klaar en nam ons mee op een hele speciale tour. Eentje die ik nooit meer zal vergeten en die veel indruk op mij gemaakt heeft. Ondanks dat ik nog niet veel wist over de geschiedenis van ons land kon ik het gruwelijkste deel uit de geschiedenis van Cambodja precies vertellen. Zoals wij de Tweede Wereldoorlog kennen, kennen zij de Rode Khmer. Onze gids was als klein jongetje zijn hele gezin kwijt geraakt aan deze oorlog. We kregen een oude gevangenis te zien, die een heftige indruk op mij en mijn broertje achter heeft gelaten.

Waar ik nog het meest van weet, waar ik zelfs mijn gevoel op dat moment nog van weet is de Killing Fields. Man wat indrukwekkend. Ik vond het eng en heb daarom het monument dat midden tussen de massagraven staat nooit van dichtbij bekeken. Maar om te zien wat er in lag hoefde je niet dichtbij te komen. Al van een afstand kon je zien dat het monument, omringt met glas, vol ligt met schedels. Terwijl mijn ouders erheen liepen met de gids bleven mijn broertje en ik wachten onder een boom. Een aantal kinderen dat buiten het hek aan het spelen was, keken ons aan. Ze klommen door het hek en kwamen ons een handje geven. Ondanks dat we allemaal jong waren en elkaars taal niet spraken hebben we gelachen, getekend en vonden we elkaar ontzettend aardig. Helaas kwam op een gegeven moment de politie omdat de kinderen niet op het terrein mochten. We hebben nog naar ze gezwaaid toen ze weer achter het hek waren. Die ontmoeting was echt fantastisch.

Beestachtig Tanzania

Een reis naar Afrika zal bij niemand hetzelfde zijn, dat werd mij duidelijk toen wij in een Afrikaans land gingen reizen. Veel elementen zorgen er samen voor hoe jij een reis ervaart. Zo hadden wij Tanzania toch echt heel anders ervaren als we onze gids Kileo nooit hadden gehad. Een wat oudere man, ik gok in de 60, die ons van een kilometer afstand kon vertellen dat daar een leeuw zat. Ongelooflijk wat hij voor een ervaring had! Wat ik heb mogen zien in Tanzania? De bekende Big-Five maar ook iets wat je voor mijn gevoel alleen maar op National Geographic zal zien: een gnoe crossing. WAUW! In één woord WAUW! FANTASTISCH! OMYGOD DAT IK DIT HEB MOGEN ZIEN! SUPER! (oeps.. dat zijn er wat meer). Ik kan het bijna niet uitleggen, dit was dan ook echt het allermooiste wat ik ooit heb gezien, en daarnaast hebben we ook nog hyena’s zien vechten met leeuwen om een prooi.

We waren in het totaal vier dagen in Serengeti National Park. De Serengeti staat bekend om de grote kuddes dieren die elk jaar van de noordelijke heuvels naar de zuidelijke vlaktes lopen. Dit doen ze door te grazen. Zodra het gras op is, gaan ze weer verder. Ze noemen dit fenomeen de grote migratie. Om van noord naar zuid te komen moeten de dieren de rivier de Mara oversteken. We sliepen in de Serengeti in een van de Mobile Tented Camps. Deze mobiele kampen reizen mee met de migratie.

In ons kamp, wat je bijna een luxe hotel kon nomen, spraken wij met een van de andere gasten. Zij was met haar zoontje dieren gaan spotten en na een tijdje zagen zij een gnoe oversteken in het water. Deze gnoe werd door de krokodillen gepakt, verdronken en werd door de andere krokodillen weer afgevoerd. De natuur ging hier zijn gang, beesten die jagen, het klonk echt gaaf! Dit wilden wij ook zien en we hadden geluk. Niet één gnoe ging over, nee, honderden gnoes! Een hele kudde ging de rivier oversteken! En geloof me, een kudde is groot. We hebben een paar uur gekeken naar hoe deze kudden de rivier over ging, hoe kleintjes werden gepakt, hoe naïef deze beesten waren en hoe de krokodillen op de gnoes aan het azen waren! Het was alsof je een National Geographic serie in 4D aan het kijken was maar dan nóg mooier. Het was geweldig en heel bijzonder dat wij dit hebben mogen meemaken.

Een dag later kwamen we terug op de zelfde plek rond de zonsondergang, we wilden nog even op onze laatste dag in de Serengeti naar de rivier. Wat we daar aantroffen was ook weer spectaculair! De krokodillen waren een gnoe aan het op eten. De manier waarop krokodillen eten is erg apart. Ze happen, draaien dan met hun lichaam een rondje zodat ze het stuk vlees er daarna gewoon uit kunnen trekken. Van begin tot eind hebben we de hele crossing dus meegemaakt. Het was geweldig.

Bedankt Loulou dat wij met jouw 3 geweldige reiservaringen mochten meegenieten! Stiekem stijgt hier een klein jaloers duiveltje naar mijn schouder. Welke van de 3 reizen gemaakt door Loulou zou jouw voorkeur hebben? De natuur, cultuur of dierenreis?

Happy Travels, xoxo

Een 20-something met een enorme liefde voor reizen en schrijven. Woont in Den Haag, maar droomt er van om ooit in Londen te wonen. Gek op steden, het strand, wijn, fotograferen, geschiedenis en wintersport. Favoriete landen zijn: Engeland, Nieuw Zeeland & Peru

Comments

1. Wow! Kan me voorstellen dat het drie prachtreizen zijn geweest. <3
    Michelle | Travel lifestyle.nl onlangs geplaatst…Een jaar lang EdinburghMy Profile