25 landen in 25 jaar Destinations

Hoewel ‘afstrepen’ niet in mijn natuur ligt, geef ik eerlijk toe dat ik zo nu en dan eens tel in hoeveel landen ik nou eigenlijk al ben geweest en welke landen ik heel graag snel aan dat lijstje zou willen toevoegen. Heel toevallig bleek dat met een stedentrip naar Rome ook mijn 25e land in 25 jaar meepakte: Vaticaanstad. Leuk om eens terug te blikken in welke ik inmiddels allemaal geweest ben.

1. Amerika

Om maar met de deur in huis te vallen, de reis naar dit prachtige land was ook meteen de meest indrukwekkende in het opzicht dat deze reis mij gevormd heeft. Als high school exchange student leefde ik niet alleen met een Amerikaans gezin, ik zag een hoop van het land en leerde er mezelf goed kennen.
Aantal x bezocht: 2x

De stralende skyline van New York | via It's Travel O'Clock

2. Australië

Ook in dit bijzondere land leerde en zag ik veel. In Adelaide liep ik 5 maanden stage en daarnaast heb ik zoveel als mogelijk van de oostkust en de Outback gezien. Mijn vriend besloot mee te gaan op dit avontuur en heeft samen met mij 6 maanden in dit bizar grote land geleefd. De plannen om over een paar jaar weer terug te gaan worden steeds concreter.
Aantal x bezocht: 1x Spotting koalas in Australia | via It's Travel O'Clock

3. België

België is zo’n lekker land waar je zo naartoe rijdt en toch even helemaal weg bent. Persoonlijke favoriet is Brugge, maar ook La Roche en Ardenne en Gent zijn aanraders. De laatste keer dat ik in België was maakte ik met Tristan en 2 goede vrienden een fietstocht van Vlissingen – Brugge – Gent – Antwerpen met een giga backpack en tent achterop.
Aantal x bezocht: ik denk zo’n 10x

Gent, België

4. Brazilië

Een van de perks aan de internationale studie toerisme die ik volgde, is het verplichte fenomeen ‘studiereis’. In het 2e jaar van mijn studie stond een reis naar het Noordoosten van Brazilië op de planning. Studieopdrachten doen werd een stuk leuker in een tropisch landschap met een verse caipirinha bij de hand.
Aantal x bezocht: 1

Olinda, Brazil - via It's Travel O'Clock

5. Bulgarije

We blijven nog even bij de studiereizen, want ook mijn trip naar Bulgarije valt in die categorie. Een compleet onverwachte parel in het toch al zo diverse Europa. Deze reis was een goede binnenkomer in mijn 1e studiejaar. Een echte aanrader.
Aantal x bezocht: 1x

Shipka Monument op de Balkan in Bulgarije

6. Duitsland

Met Duitsland als vakantieland had ik nooit zoveel. Onbekend en onbemind wellicht? De laatste jaren is daar verandering in gekomen en ontdek ik ook hier steeds meer leuke plekken. Zo is Trier bijvoorbeeld een super leuke provinciale stad.
Aantal x bezocht: 5x

Het Hans & Grietje dorpje Bernkastel in Duitsland | via It's Travel O'Clock

7. Engeland

Mijn grote liefde, het land dat voelt als thuis. Nog voordat ik ooit voet aan wal zette in dit mystieke land, had ik al een enorme interesse voor Engeland en haar cultuur. Dit jaar is het inmiddels 10 jaar geleden dat ik er voor het eerst kwam en boy die liefdesverhouding is nog lang niet over! Ik ben de volgende trip alweer aan het plannen.
Aantal x bezocht: 6x

With love from London | via It's Travel O'Clock

8. Frankrijk

Een haat-liefdeverhouding. Het land waar ik vermoedelijk het vaakst ben geweest, maar dat mij nooit echt heeft kunnen bekoren. Zowel een recente reis naar de Champagne-Ardenne als de inspirerende blogs ‘Bonjour Frankrijk’ en ‘Frankrijk.nl’ hebben er voor gezorgd dat ik tegenwoordig met een frisse blik naar dit ultieme vakantieland kijk. De volgende trip staat alweer gepland: een lang weekend in de Loire.
Aantal x geweest: Parijs, 5x Frankrijk: ontelbaar

Troyes, Champagne-Ardenne, Frankrijk | via It's Travel O'Clock

9. Gambia

Wellicht de meest bijzondere reis die ik maakte en wat ook meteen mijn kennismaking met het Afrikaanse continent betekende. Amper 3 maanden in dienst bij mijn huidige werkgever en ik mocht al in het vliegtuig stappen voor een werkbezoek. Hoewel de cultuurshock uitbleef, overrompelde dit land mij wel. Een bijzondere vakantiebestemming:
Aantal x bezocht: 1

10. Griekenland

Mijn allereerste vliegreis maakte ik toen ik twee jaar oud was naar het Griekse eiland Rhodos. Natuurlijk weet ik er zelf niks meer van, maar met mijn ouders heb ik het nog vaak over deze vakantie. Mijn allereerste woordje in een buitenlandse taal was ‘papagalos’ oftewel papegaai. Van een lokale kapitein had ik namelijk een grote papegaaienballon gekregen. Inmiddels ben ik na al die jaren eindelijk weer terug en geniet ik op dit moment van een super vakantie op Naxos.
Aantal x geweest: 2x

11. Ierland

Diepgewortelde cultuur, uitgestrekte landschappen en mystiek maken Ierland tot een bijzondere bestemming. Dusdanig, dat ik besloot dat Ierland de focus van mijn afstudeerscriptie werd. Een maand na mijn afstuderen maakte ik voor het eerst kennis met die cultuur, landschappen en mystiek.

Glendalough, Ireland | via It's Travel O'Clock

12. Italië

Misschien wel vakantieland bij uitstek, la dolce vita in bella Italia. Een kleurrijke bloemendos, fel blauwe zeeën en meren, goddelijk eten en natuurlijk prachtige historische steden en dorpen. Ik kwam er voor het eerst in 2008 en dit jaar zelfs 2x. Favoriet is het prachtige eiland Sicilië.
Aantal x bezocht: 5x

Combineer een vakantie aan het Garda Meer met een stedentrip naar Verona, Milaan of Venetië | via It's Travel O'Clock

13. Luxemburg

Zeg eens eerlijk, hoe vaak ben jij via Luxemburg naar jouw vakantieland of terug gereden voor voordelige sigaretten en benzine? Ook ik nam vaak deze route, maar gelukkig heeft het land zelf ook het een en ander te bieden, ondanks haar bescheiden formaat. Het kasteel van Vianden bijvoorbeelden, en een stedentrip naar Luxemburg-stad.
Aantal x geweest: 2x ‘echt’

14. Maleisië

Volgens de die-hard Azië-reizigers is Maleisië niet het echte Azië, veel te Westers en niet authentiek. Misschien dat ik daarom niet erg onder de indruk was. Ondanks dat Maleisië zeker een hoop te bieden heeft, vond ik het een ‘net niet’ bestemming. Toch ben ik erg enthousiast over Borneo, Malakka en Pulau Tioman.

Wild Orang Utan - Borneo

15. Nederland

Is het vals spelen als je je eigen land meetelt wanneer je regelmatig toerist in eigen land bent? De laatste jaren ben ik vaak in Nederland op pad geweest voor leuke weekendjes weg en dagjes uit om maar zoveel mogelijk te zien. Favorieten zijn de Wadden, Vinkeveense Plassen en steden als Maastricht, Leiden en Arnhem.
Aantal x geweest: telt niet

16. Nieuw Zeeland

Een reis naar Nieuw Zeeland kenmerkt zich door een flinke dosis superlatieven om de niet te miskennen omgeving te beschrijven. Na de periode in Australië was een reis naar Nieuw Zeeland een logische stap want: ‘het ligt toch in de buurt’. Dat laatste viel met een vliegtijd van drie uur tussen Sydney en Auckland absoluut wat tegen, maar wat een aanrader is Nieuw Zeeland zeg!

New Zealand | via It's Travel O'Clock

17. Oostenrijk

Tot nu toe ben ik alleen nog maar in de winter in Oostenrijk geweest, want als skibestemming was dit bij ons thuis een populair land. Hoewel Frankrijk het zeker wint qua pistes, wint Oostenrijk het op gezelligheid. Mijn allereerste skivakantie maakte ik ook toen ik twee was en ging naar het Oostenrijkse Kaprun.
Aantal x geweest: 4x

18. Peru

Peru was zo’n land dat mij al jaren intrigeerde en toen ik tijdens mijn studie wederom de gelegenheid kreeg om een mooie reis te maken, dit keer dus naar Peru, greep ik die kans met beide handen aan. De superlatieven vliegen je weer om te oren om dit land te beschrijven en woorden kom ik altijd tekort. Het was denk ik de meest imponerende reis die ik ooit maakte.

Parcque Nacional de Huascaran in Peru | via It's Travel O'Clock

19. Singapore

Voor Singapore geldt eigenlijk hetzelfde als Maleisië, maar dan nog een stapje verder: het is er te Westers en nauwelijks authentiek. Toch vond ik Singapore met haar over de top centrum en kleurrijke wijken als Little India zeker wel wat hebben. Ik kwam er met Tristan en een goede vriendin onderweg naar Australië.
Aantal x bezocht: 1x

Colorful Singapore | via It's Travel O'Clock

20. Spanje

Voor veel mensen is Spanje het ultieme vakantieland en voor mijn gevoel heb je op dat vlak een ‘team Spanje’ en een ‘team Italië’. Ik zelf zit zeker in het laatste team al hoewel het ook wel weer begint te prikkelen om weer eens naar Spanje te gaan. De laatste keer dat ik in dit land was, is alweer 9 jaar geleden toen ik vanuit het Franse Biarritz een dagje de grens overstak naar San Sebastian.
Aantal x geweest: 3x

21. Turkije

Vanwege de gunstige ligging van Rhodos ten opzichte van Turkije, leek het mijn ouders leuk om een dagtochtje te maken naar de Turkse Rivièra. De kapitein van de ‘papagalos’ bracht ons met zijn zeilboot naar Marmaris als ik het goed heb onthouden, maar om heel eerlijk te zijn weet ik er niks vanaf.

22. Tsjechië

Als een van de weinigen ben ik nog nooit in Tsjechië geweest om Praag te bezoeken, maar wel al twee keer om te skiën. Met een grote groep familieleden reden wij het lange stuk naar de Tsjechische bergen en hadden er tot twee keer toe een top wintersport. Op het gebied van wintersport is Tsjechië echt een land voor budgetreizigers en beginners. Sta je al langer op je board of de latten en heb je iets meer te besteden, dan is Tsjechië wat minder jouw ding.
Aantal x bezocht: 2x

23. Vaticaanstad

Dat ze dit een land durven te noemen snap ik echt niet, maar toch is het zo. Er wonen slechts 900 mensen in Vaticaanstad en behalve het Sint Pietersplein en de Engelenburcht is hier verder niks. Alles er omheen is Rome en dus Italië. Het was mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk waar de grens precies lag, dus dat hele ‘landje-hop-gevoel’ ontbrak ook. Toch vond ik het leuk om te kunnen zeggen dat Vaticaanstad dus het 25e land is dat ik kon ‘afstrepen’.
Aantal x geweest: 2x

24. Zweden

De allereerste vakantie die Tristan en ik samen zou naar een Grieks eiland gaan, ik meen Kos. Door een dubbele boeking ging die vakantie helaas niet door en in de plaats daarvan besloten we eens te kijken wat Ryanair te bieden had. Voor echt een habbekrats vlogen wij heen en weer naar Stockholm en genoten daar een midweek lang van deze prachtige stad dat in juni zulk heerlijk weer heeft. Wederom een aanrader!

Sunkissed | Stockholm vanaf het water | via it's Travel O'Clock

25. Zwitserland

Mijn reis naar Zwitserland was de allereerste persreis waarvoor ik werd uitgenodigd en wat een reis was dat zeg! De regio Graubünden was onze bestemming en samen met andere journalisten (ik was de enige blogger) werd ik onder gedompeld in een omgeving van machtige bergmassieven, wijngaarden, historische stadjes en heerlijk eten. Op de terugweg was het ook meteen de eerste – en tot nu toe laatste – keer dat ik businessclass vloog.

Wijnproeven in Zwitserland - It's Travel O'Clock

Happy travels, xoxo

Een 20-something met een enorme liefde voor reizen en schrijven. Woont in Den Haag, maar droomt er van om ooit in Londen te wonen. Gek op steden, het strand, wijn, fotograferen, geschiedenis en wintersport. Favoriete landen zijn: Engeland, Nieuw Zeeland & Peru

Comments

1. Wat een leuke post en wat een indrukwekkende rij landen heb je inmiddels al bezocht! Een deel ervan kan ik ook afstrepen, net als de wens weer terug te gaan naar Australië. Ik zou eigenlijk ook eens moeten gaan tellen… Moment #brb
    Natasja – Watzijzegt onlangs geplaatst…11 redenen om nú op reis te gaanMy Profile

2. Heel leuk idee om je bestemmingen in lijstvorm te zetten. Indrukwekkend aantal leuke landen!

3. Mooie lijst zeg! Kan er zelf ook al heel wat afstrepen. Omdat ik geen idee had in hoeveel landen ik eigenlijk ben geweest, ging ik ook eens tellen en dat blijken er alweer 29 te zijn! Nog eentje en dan heb ik er 30 op mijn 30e :D
    Sabine onlangs geplaatst…Let’s get active!My Profile

4. Dit is echt heel erg leuk om te lezen! Wat heb je al veel landen bezocht, gaaf hoor! Heb ook even geteld: 11 (NL, België, Tsjechië, Frankrijk (3x), Duitsland, Griekenland, Italië, Roemenië (3x), Spanje (2x), de Dominicaanse Republiek en Australië. Droom: ik wil heel graag naar Bali :).
    Stephanie onlangs geplaatst…Fotodagboek #37 | Dordrecht, muurposters & Bean Boozled challengeMy Profile

5. Wat een leuke post! Ik zit ook in team Italië, maar ik kan Spanje ook wel waarderen. Duitsland had ik eerst ook helemaal niets mee, maar begin ik ook steeds meer te ontdekken. Nieuw-Zeeland is mijn favoriet uit deze lijst. Helaas ligt het niet naast de deur. Veel plezier nog in Griekenland. Ik ga nu eerst mijn landen tellen ..

6. Wauw, je hebt echt een aantal heel leuke landen op je lijstje staan. Australië en Nieuw-Zeeland. Ja, die wil ik ook nog toevoegen. Ik ben nog altijd helemaal weg van Spanje & Brazilië. Als ik dichtbij moet zeggen zou ik gaan voor Montenegro. Dat is er misschien eentje voor op jouw lijstje?

Liefs!
    Stéphanie Smolders onlangs geplaatst…Citytrip: AmsterdamMy Profile

7. He wat een leuke post! Ik ben zelf dol op lijstjes dus ik heb snel ook eens geteld en ik zit aan 22 landen op mijn 26, nog even een inhaalmanoeuvre doen dus ;-)
    Lotte – scratchingmymap onlangs geplaatst…Roadtrip: terug in de tijd in Dubrovnik.My Profile

8. Wat een geweldige lijst met landen! Leuk om zo alle bestemmingen te beschrijven. Het deed me denken hoe vaak (of weinig) ik in sommige landen geweest ben. Vooral Spanje en Italië staan hoog op de lijst om meer van te ontdekken. Australië staat bij mij hoog om nieuw te ontdekken. En ik ga eind september naar Oslo voor m’n eerste kennismaking met Noorwegen! Zin in!